Pro koho platí či neplatí zákoník práce

8. 01. 2019 16:10:02
Článek k sérii „škola, vzdělávání, učitelé, žáci a rodiče“, tentokrát zabývající se otázkou, jaké by mělo být zatížení školáků.

Zkuste si představit nějakou nenáročnou práci. Osm hodin kompletujete jednoduchý výrobek, jeden za druhým, den za dnem. Ještě že máte to štěstí, že se výsledný produkt vždy po pár dnech mění, ale i tak to není žádná extra zábava. Na konci směny už toho máte plné zuby, ALE místo odpočinku musíte doma další dvě až tři hodiny kompletovat další výrobky, abyste se hezky procvičil a šlo vám to další den rychleji. Ne dobrovolně, ale povinně. A ne abyste si to zkoušel třeba v restauraci. Pro jistotu si musíte nechat vystavit potvrzení od manželky ...

Řeknu Vám, představa teda nic moc. Ještě, že mě chrání zákony. Týdenní pracovní doba je 40 hodin, je limit na práci přesčas, která je navíc částečně omezena dalšími podmínkami jako je naléhavost či dohoda se zaměstnancem. No a i práce mimo pracoviště (například při pohotovosti) se započítávají do pracovní doby a náleží za ně odměna ...

A teď konec snění a přenesme se do kůže našich dětí či vnoučat. Ze zákoníku práce se sice nedávno a nenápadně ztratilo omezení pracovní doby mladistvých (15 až 18 let) na 30 hodin týdně, navíc se tento zákon nevztahuje na školáky a studenty, ale pro potřeby ochrany zdraví by se z něj vycházet dalo. Jako rozumnou a bezpečnou hranici bych považoval přibližně tuto stupnici:

  • nad 18 let = 40 až 48 hodin týdně (48 hodin je limit včetně přesčasů)
  • 15–18 let = 30 až 40 hodin týdně (30 hodin je dřívější ochrana zákoníkem práce)
  • 11–15 let = 25 až 30 hodin týdně
  • 6–10 let = 20 až 25 hodin týdně

A jaká je skutečnost? Co se týká doby vyučování, tak by to ještě celkem šlo (beru celkovou dobu vyučování, protože v zaměstnání do ní také spadá doba přesunů mezi pracovišti, příprava pracoviště či nějaké to odskočení na toaletu). Pokud by konec vyučování znamenal pro žáka „padla“, tak by přetěžování nehrozilo, ale jsou tady domácí úkoly. Většinou povinné (osobně neznám školu, kde by byly jen doporučené, ale možná se jen mýlím) ...

Každý domácí úkol více či méně zasahuje do času na odpočinek a regeneraci žáka. Ale co, je mladý, má spoustu energie a on to nějak zvládne. Ano, zvládne, ale za jakou cenu? Kolik se naučí odpočinuté a kolik vyčerpané a vystresované dítě? Jaké je přiměřené množství domácích úkolů a sleduje, či dokonce koordinuje někdo množství úkolů za všechny předměty? Požaduje vaše škola také, aby domácí úkol byl podepsaný rodičem, aby si ho žák nenapsal v družině či nedej bože dokonce o přestávce? Uvědomuje si někdo, že domácí úkoly prohlubují rozdíly mezi žáky s dobrým domácím zázemím a žáky (většinou slabšími), jejichž rodiny považují školu za nutné zlo? Dávají se domácí úkoly hromadně bez ohledu na jejich potřebnost u jednotlivých žáků, nebo se stanovují individuálně podle skutečné potřeby každého jedince? Jaký je rozdíl mezi tolik kritizovaným sezením u počítače a sezením u domácích úkolů? Nakolik domácí úkoly přinášejí prohloubení znalostí a kolik jich naopak způsobí odpor k danému předmětu, či dokonce naučí obcházení nastavených pravidel (opisování, falšování podpisů, „ztrácení sešitů“, ...)? A určitě by se našlo ještě více otázek, na které by nebyly zrovna lichotivé odpovědi.

Takže milí rodičové a prarodičové, co s tím? Já bych začal alespoň rozpoutáním polemiky. Třeba něco z ní dojde i těm, kteří mají možnost alespoň část z výše uvedených problému napravit, či přinejmenším zmírnit.

Děkuji.

Hlasujte ve finále ankety Blogera roku

Autor: Viktor Švub | úterý 8.1.2019 16:10 | karma článku: 16.97 | přečteno: 1091x

Další články blogera

Viktor Švub

Důvody, proč (ne)známkovat výchovy

Diskuzní pokračování článků „Znát, umět či milovat“ a „Proč, proč, proč?“, které se zabývá reakcí čtenářů na tyto články.

9.2.2019 v 12:53 | Karma článku: 11.94 | Přečteno: 325 | Diskuse

Viktor Švub

Proč, proč, proč?

Článek k sérii „Škola, vzdělávání, učitelé, žáci a rodiče“, tentokrát rozvíjející diskuzi o známkování „uměleckých“ předmětů (HV, VV, TV).

3.2.2019 v 16:44 | Karma článku: 13.13 | Přečteno: 476 | Diskuse

Viktor Švub

Znát, umět či milovat?

Článek k sérii „škola, vzdělávání, učitelé, žáci a rodiče“, tentokrát zabývající se otázkou, jaký by měl být výstup (rozuměj výsledek) některých školních předmětů.

8.1.2019 v 14:57 | Karma článku: 9.32 | Přečteno: 226 | Diskuse

Další články z rubriky Ostatní

Martina Studzinská

Jak dlouho by se tady válel?

Neznalost zákonů neomlouvá. A to ani těch přírodních. Pokud věci necháme být tam, kde jsou, možná se nám vzniklá zátiší nebudou ani za mák líbit.

21.4.2019 v 21:44 | Karma článku: 9.97 | Přečteno: 227 | Diskuse

Pavel Vrba

Je to marný, je to marný, je to marný

že já hlupák zapomněl vypnout kanál. Myslím ten televizní, protože když jsem před chvílí slyšel reportáž České televize, nevěřil jsem svým uším. Kamionová doprava a prostory k odpočinku s vyjádřením nějakých odborníků.

21.4.2019 v 20:19 | Karma článku: 27.44 | Přečteno: 1187 | Diskuse

Radka Kielbergerová

Pěkné Velikonoce...s úsměvem

Žijeme změny. Velikonoce jsou pořád ještě v tradiční podobě, ale vždyť víte, jak se všechno mění - aneb papír zvládne nakreslené všechno...

21.4.2019 v 18:39 | Karma článku: 13.44 | Přečteno: 260 | Diskuse

Michal Pohanka

Seniorům, těm je v domovech důchodců a v eldéenkách hej (ti už domů nezablouděj)

Všechno musí být na svém místě v sektorech A1-B5. Senioři se taky často diví, že vy se divíte, že oni se diví, že je v 90letech bolí kolena, když ještě v 89letech dosud nezažili ani rýmu.

21.4.2019 v 14:07 | Karma článku: 27.08 | Přečteno: 1080 | Diskuse

Beata Krusic

A může se mi někdo divit, že jsem levičák?

Proletariát. Ať už kdysi, nebo dnes. Vždy bude třídou vykořisťovanou. Ať už moje slova někoho popuzují, nebo ne, pravdou zůstává, že hluboká lidská otázka sociální spravedlnosti, nese svou odpověď v lidských srdcích.

21.4.2019 v 13:16 | Karma článku: 20.95 | Přečteno: 788 | Diskuse
Počet článků 5 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 500

Žijeme v krásné době, ale vždy je co zlepšovat. Taky by se mi líbilo, kdyby šly změny rychleji, ale i malé kroky jsou lepší než jen čekání, takže budu spokojený, pokud se nad příspěvky třeba jen zamyslíte a budu se těšit na kladné i záporné reakce. Děkuji.

Najdete na iDNES.cz